16 Mars 2010

07.00

Efter att alla droppat in till hotellet lite olika tider igår samlades vi 20.30 i restaurangen. Peter och hans far Göte kom ända från Sundsvall för att fiska vår premiär i Mörrum – 2010.

Magnus körde från Huddinge, Dennis och hans bror Petter kom från Eskilstuna. Så det var från lite olika platser i Sverige som vi hade samlats i lilla Mörrum med den stora ån. Detta är premiärfiskeresan för fiskeresor.nu i år.

Maten bestod av gammal klassisk Räkcocktail som åtföljdes av fläskfilé med bearnaisesås. Efterrätt var friterad Camembert. Kändes som man var tillbaka på 80-talet igen – härligt!

06.20 i morse väcktes jag och Mattias Olsson denna gång av väckarklockan, 4 h tidigare hade Mattias sprungit ut och kollat sin bil då vi hade väckts av ett billarm utanför hotellet.  Men det var inte någon av våra bilar som tur var. Segt att somna om bara…08.00 stod vi vid vår privatsträcka, tempen låg på minusgrader, vattnet 21 kubik och ca 0,5 grader. Solen sken och jag tänkte att fisket troligtvis kommer igång lite senare, när tempen är lite högre.

..Så blev det också.

Mattias Olsson med sin 107 centimetare

10.45

fick Mattias en fin vårlax på 107 cm. Den fightades mycket bra och landningen var inte helt problemfri på iskanterna som vi fiskar på. Dennis fixade landningen till slut och vi var mycket glada över att vara först på denna sträckan i Mörrum. Efter rotationen som var vid lunch såg jag en fisk på nedre sträckan som var uppe 2 ggr på samma ställe. Jag gick dit och den högg i första kastet! Efter att ha gått fast i ett träd på botten (som jag fick djupvada för att lossna)  landades fisken: en 93-centimetare som raskt släpptes tillbaka.

Klassisk besa på 93 cm

Senare på eftermiddagen var det Dennis tur. 82 cm var den laxhonan. Peter håvade den fint..

Dennis tog en lax på 82 cm

Hovmästare Peter förbereder landningen

Vi gav oss vid 18-tiden när solen hade gått ner och det blivit minusgrader igen. Sen på hotellet väntade en  svalkande after-fish-öl i baren och summering samt bildvisning av dagen…Nu powernap, sen middag om en halvtimma…
Ons kl 18.30

Kom hem precis efter en händelserik dag. Idag var det bättre fiskeväder men sämre njutningsväder. Molnen hade kommit in från väst och temperaturen hade ökat.  Jag började på morgonen med att dra i en lax på ca 85 cm tredje kastet tror jag det var… En bra start.

85 cm lax och 12 fots Loop Multi

Strax därefter ringde Dennis och sa att han hade en liten öring på. Liten, men i alla fall första havsöringen… Snabbt dit för en photoshoot..

Dennis landar sin öring

Ytterligare en stund senare fick Petter sin första Lax i Mörrum… Jättekul för Petter som snart kommer bli en ihärdig lax/öringfiskare tror jag…

Glad Petter med sin första Mörrumslax

Vi hann knappt släppa tillbaka den förrän Magnus ropar att han har på en fisk. En rusch dit och en ny photo/videoshoot hade börjat. Efter en fin kamp kom den upp; 97 cm öring! En rejäl bit och kul att ännu en gäst fick sin största Mörrumsöring.

“well-mended” våröring fångad av Magnus.

Guiden Jonas och Magnus med resans hittills finaste fisk.

Sen var det Lunch…

Efter lunch kastade jag 3-4 kast igen, denna gången på översta sträckan, som är lite mer strömt, fast grundare. Då högg en 75 cm havsöring riktigt hårt, trodde jag skulle tappa spöet. 75 cm och väldigt pigg.

Multispöet fick återigen jobba

Sen var det återigen Petters tur…. En lax till.

Ännu en releasefest för lax..

Ytterligare 45 min senare  ringer Dennis och sa att han har på en fisk han knappt kan rubba.. Jag som var längst upp på sträckan fick lägga benen på ryggen ännu en gång och springa längst ner på vårt beat.

En halvtimme tog det innan Jonas kunde landa fisken, en Laxhona på mäktiga 111 cm!

Dennis med 111 cm Lax

Dennis och fiskeresor.nu´s guide Jonas i interaktion..

En stund senare fick jag min fjärde: En öring på  ca 75-80 cm…

Jonas landar min öring.

Nu är det bastuklubb med öl, sen återigen 3-rätters middag på hotellet..

Idag fick vi 8 fiskar, igår 3 …. Imorgon är sista dagen, får se vad den har i sitt sköte……

Tor 18 Mars

Min finaste fisk av 5 fångade

20.05

Idag vaknade vi och tittade ut ur fönstret och såg att dimman låg tät i Mörrumsdalen…  Inte bra tänkte vi…. Hittills har dimma inte gett oss några bra fångster men det kanske var annorlunda idag?

Vid halv 9 var vi i alla fall på plats, ändå förväntansfulla efter gårdagen trots dimman. Det hade blivit kallare också, 2 grader mot gårdagens 7 grader.

3 tappade fiskar och 2-3 dragningar innan lunch tror vi berodde på vädret. Fiskarna var mycket mer försiktiga idag… Första fisken togs inte förrän vid 16- tiden då jag fick en much well-mended havsöring. Kul på sättet jag fick den på: Hade kört med ungefär samma orange-svarta fluga hela dagen då jag tänkte visa upp något nytt för fiskarna.  Jag satte på en knallgröngul variant och trädde på en lysorange krokhållarslang. I första fullängdskastet smällde den på! En 83 cm öring på ett ställe jag gått över flera gånger innan.

En timma senare ropade Jonas att han hade fisk på. Jag sprang dit och fick se han landa en 95 cm laxhona. Sen blev det kallt och vi drog så småningom hem (efter den sista obligatoriska runnberska repan när jag står och tittar på)

Sammantaget tycker vi detta var en väldigt rolig resa med många roliga drillningar och händelser. Vi på Fiskeresor.nu får passa på att tacka samtliga deltagare som varit med. Välkomna tillbaka. Vi har bokat samma dagar nästa år så de som vill med då kan anmäla intresse redan nu.

Nästa bloggning blir efter helgen då söndagen har bestått av Strömhultsslakt…

Efter det Blir det River Dee v. 13 och 14 och efter att vi kommit över ytterligare 2 spön v.13 finns det 2 billiga platser kvar.. V. 14 helt fullbokad! Nu har de jätteflom så vi verkar komma helt perfekt! Ett tillfälle du inte kan missa. Skynda, skynda…

Jonas balanserar på flaket…