Då är man tillbaka i laxfiskets mecka – River Dee!

Patriks krokodil bredvid hans egenbyggda rulle – Lagerlöf

Dag 1.

Denna gång är vi en liten grupp som bor tillsammans på fina Ballogiehouse och fiskar kända sträckor som Crathes, Dess, Kincardine och sist men inte minst Cairnton – sträckan där flytlinefisket en gång startade.

Enda smolket i bägaren är att vattnet är extremt lågt. (som vanligt detta år) . Idag har det varit 0,3 inch på mätaren på Woodend, det lägsta på många år i sept-okt. När det är så här lågt blir det inte många pooler som går att fiska så bra som man är van vid, men samtidigt är fisken mer samlad och lättare att komma åt och visar sig en del. Jag har säkert sett 25-30 fiskar idag men bara en drog lite i flugan utan att fastna. Min medfiskare för dagen, Tellis hade även han några dragningar. Vår tredje medfiskare på Kincardine lyckades lura 2 st, varav en blank lax som inte hade varit många timmar i älven.

Nere på Crathes var Krister först ut att fånga lax, hans första Deelax! Grattis! Senare hörde vi fler rapporter från Crathes – Robin fick sin första skottlandslax och Ronny tappade en modell större. Sammanlagt tappade de 4 st.

På Dess fiskade Richard och Patrik och båda hade lite dragningar under dagen. Sedan på eftermiddagen när Patrik började på Upper Dess drog det i ordentligt i flugan! En 5-6 kilos hanlax landades efter en värdig fight! Den snygga rullen som fick jobba är Patriks egna design och konstruktion – vill ni köpa en, kontakta Tellis

På klassiska Cairnton kämpade Anders och Fredrik och kände fisk de med, men ingen av fiskarna ville ta ordentligt.

Tellis bloggar även han på sin sida Tellis Flugfiske, där får ni lite fler bilder och annan vinkling om hur han har upplevt dagen.

Day 1 on our beats:

Salmon: 5
Water height: 0,3

Air temp: 12-14
Weather: Cloudy (windy)
Flies: 1-2 cm black, double hook
Water temp: 11

Nu är det sovdags för mig, imorgon är det Dess som gäller….

/Mattias

Extremt lågt vatten – Här mittensträckan på Kincardine

Toppsträckan på Kincardine

Kastvirtuousen Tellis körde med sitt fina switchspö TSD – Tellis Signature Design

En välbehövlig öl

2013-09-30-kl.-21.46

Vi vill ha REGN!!!!

2013-09-30-kl.-21.44

Sinnsykt lågt vatten…

Dag 2.

Alastair fiskar Mill Pool på Dess

Idag har det hänt en del…

Jag fiskade med Alastair, en ghillie från Dinnet som jag bjöd ner för en dags fiske. Vi hade ett ”tappa-fisk-race” på Dess när vi inom 1 h tappade 4 fiskar i samma pool, en av de tre jag tappade var riktigt stor, 8-9 kg. Linan brast efter ca 3 min. Efter lunch tappade jag en fjärde fisk, denna högg en liten nymf som jag fick av Alastair. Han hade fått en fisk på den kvällen innan. Fisken drog iväg på en långrusning, hoppade och skakade av sig nymfen. Lite senare på kvällen, bytte jag krok, tafs och lyckades få en 80 cm are, honlax.

-Nere på Chrathes fick Tellis 1, Richard 2, Anders 1, plus att de tappade 2 st

-Kincardine gav Fredrik 1 lax

-Cairnton var vacker men fisklös

Imorgon skall jag ner till Crathes för att pröva min nymf igen..

Nu har vi precis druckit champagne och firat fångsterna hittills,

Gonatt!

Day 2 on our beats:

Salmon: 7
Water height: 0.2′

Air temp: 12-14
Weather: Cloudy (windy)
Flies: 1-2 cm black, double hook, Franc n’snaelda, Nymf
Line: Floating line, Float/hover/int with 5 foot poly extra fast sink
Water temp: 11

Alastair med hans fina jaktlabbe

IMAG0830

Torkar med haklax, lättad efter att ha tappat ett as 2 h innan… (mobilfoto: Anders Sparf)

Tellis fisk från Crathes

Finaste fiskehytten jag sett i Skottland

Vårt vackra boende – Ballogie house

Efter 4 tappade fiskar fick jag äntligen en lax. 80 cm mätte denna honan

Dag 3.

IMAG0836

Anders hade bra fiske på Dess idag

Idag har det varit storm och stundtals varit omöjligt att kasta. Trots detta hade Anders bra fiske på Dess med 2 landade och 1 tappad. Crathes levererade inte idag, endast 2 tappade, Robin tappade en på 6-8 kg längst ner på sträckan och Fredrik tappade en vid ön på mitten av Crathes. Cairnton var även den fisklös i stormen. Vi kämpade på duktigt och på eftermiddagen började det regna! Hoppas regnet håller i sig något men inte för mycket. Drömmen är 1 fots höjning med sakta sjunkande älv från imorgon bitti.

Day 3 on our beats:

Salmon: 4
Water height: 0.2′

Air temp: 12
Weather: Cloudy, rain (Extremly windy)
Flies: 1-2 cm black

Ronny fångade 3 laxar på 1,5 h

Dag 4.

Efter en regnig natt var vi förväntansfulla på vad regnet hade gjort med älven. Vi behöver ju mer vatten så fiskarna börjar röra på sig. Inte för mycket regn, så det blir ofiskbart.. Såg på fishpal att vattennivån hade stigit i Mar lodge, där vattnet tar 12 h för att komma till våra övre sträckor. Med inte alltför svår huvudräkning räknade vi ut att älven skulle höjas vid 13-tiden, vilket det också gjorde. Den kom upp ca 15 cm under några timmar innan den stagnerade där.

Innan dess lyckades Ronny få 3 fiskar på Kincardine, alla på en mycket liten fluga med 1 cm svart vinge och flytlina. Den sista filmade jag, filmen ser ni längre ner.

På Dess tappade Richard en blank, stor fisk och såg några blanka fiskar till. Då stiger det alltså ny fisk nu… BRA! Fredrik fick en 80 cm hona längst upp på Dess och han goprofilmade hela fighten. Vi klippte ihop ca 1 min av den vilket ni också ser längre ner. Tyvärr regnade det på linsen och det blev lite suddigt.

På Crathes var det ofiskbart idag p.g.a. att river Feugh flommade och spydde ut lervälling i Dee.. Det utloppet ligger strax ovanför Crathes och nedanför våra andra sträckor som tur var. Så 4 av våra grabbar kunde ej fiska idag.

Annars var det lugnt efter höjningen, det var en det smutspartiklar i vattnet vilket vi inbillade oss att fisken inte tyckte om och blev trög.

Imorgon kör vi vidare på Dess, Crathes och Kincardine.

Ghillien på Kincardine, John visar oss huggplatserna på den högre vattennivån

Ronny och Tellis – 2 världsrekordhållare i flugkastning. Ronny i trout distance och Tellis i 15 fots spey (totala meter vä + hö) Ronny är även världsmästare i trout distance (enhands) och Tellis är svensk mästare i 15 fots spey.

feugh

Feugh – älven som smutsade ner Crathes och alla andra beats nedströms Banchory..

Day 4 on our beats:

Salmon: 4
Water height: 0.2 – 0.9′ rising

Air temp: 12
Weather: Cloudy, rain (windy)
Flies: 1-2 cm black double
Water temp: 11,8

Dag 5.

Patrik med en nystigen lax från Crathes foto: Tellis Katsogiannos

Idag trodde jag det skulle bli den bästa dagen, med nytt vatten som kom igår och nu sjunkande älv. Jag, Ronny och Robin åkte till Dess som såg perfekt ut. Jag fick fiska en pool som inte fiskats på två månader, men tyvärr utan hugg. Robin och Ronny körde på hårt och båda tappade varsin fisk, Robins var lite större ca 6-7 kg. Den kom som en torped under ytan och högg stenhårt!

Nere på Crathes hade fick grabbarna 2 st och miste några. Ny fisk kom och Patrik landade en av dem. När fiskarna kom hade de flera dragningar sen var det dött.

På Kincardine var det lugnt. De åkte på besök till slottet och blev rundvisade av ghillien John. Ett mycket trevligt inslag tyckte grabbarna.

Sista dagen imorgon och jag åker ner till Crathes med Fredrik och ghillien från Banchory, Alan. Hoppas på bonanza! Gonatt! /M

Vackra Dess beat

anders

Anders fjärde lax, denna ca 6 kg Mobilfoto: Richard Torkar

Eoin, vår mycket erfarna ghillie på Dess

Robin, Ronny och Eoin

Day 5 on our beats:

Salmon: 2
Water height: 1 foot – 0.9′ falling

Air temp: 18
Weather: Sunny, cloudy
Flies: 4 cm willie gun
Line: Float/S3
Water temp: 12,9

Dag 6, sista dagen

4 laxar idag för mig! 7 för hela gänget Foto: Alan Catney

På morgonen möttes vi av ett strålande väder, vindstilla och varmt. Värmen är inte det bästa för laxfiske men det är njutbart.

Jag, Fredrik och Alan fiskade på Crathes. Alan är den nya ghillien på Banchory och jag bjöd ner honom för lite fiske. Det fjärde spöet skulle någon av kalixgänget fiska men de skulle på sightseeing idag. Synd för honom…

Det började fint för mig med en honlax på ca 3 kg på första repan, Cascaden jobbade fint i Birkenbaud pool. Lite senare drog det till igen och upp kom en lusad hanlax, silverblank, denna gång på 4 cm dee monkey, black/yellow. Fick ej bild på den då den slank ur mitt grepp när jag skulle mäta den. Utöver detta hade vi flera dragningar och någon tappad fisk. Efter lunch var det dags igen. Min tredje lax kom upp, en rödfärgad hanlax på ca 3 kg från no mans land pool, nu på en liten Ally´s shrimp. Någon timma senare fick jag ett riktigt hårt hugg på Allyn igen, denna gång var det helt annat motstånd. Riktigt hård fight och efter 8 min gav den sig. En ca 9 kilos arg hane beachades upp strax nedanför ön. 4:e laxen för dagen var ett faktum. Kändes helt underbart. Att fiska sista dagen på säsongen med ett sådant flyt!

En stund senare får även Fredrik fisk, en 77 cm hane och han var supernöjd han med. På de övre sträckorna tappades det flera, Richard tappade 3 med tafsbrott på 2. Tellis och Ronny tappade fisk även de. Robin fick en lusad stålblank på Dess och Patrik landade en 4 kilos på Kincardine.

Efter fisket var det dags för vår sedvanliga middag/pubbesök i Banchory. Vissa grabbar var laddade inför detta och körde på bra. De slutade på klubbar i Aberdeen och kom hem på tidigt på morgonen. Vi andra åkte hem och sov gott hela natten.

Tack hela gänget som var med oss och fiskade klassiska Dee där vi fick känna på storm, högsommarväder, regn, lågt vatten, högt vatten, klart vatten, färgat vatten, arg markägare, trevliga luncher, säckpipespelare, whisky, pubrunda, god mat, brända prinskorvar, lusade blanklaxar, stora krokodillaxar, tappade fiskar, landade fiskar, Arnoldimitation, får, fasaner, välhängd tjur, trevliga ghillies, pratiga ghillies, slottsbesök, fish and chips, tjejerna på the Boat inn, skratt och mycket, mycket mer. Kul att lära känna er och hoppas vi kommer att fiska ihop flera gånger.

Nästa tripp till Dee blir springerjakt v. 13 och 14 som ligger i månadsskiftet mars/april. När många fiskar smala besor i Mörrum/Em jagar vi lusade, stålblanka, laxar i en underbart vacker miljö och i en älv som är som gjord för flugfiske.

Vill ni med på detta så kontakta mig på mattias@fiskeresor.nu Boka snart, förra året var det fullbokat i slutet av november …

Ha en kul höst!

Day 6 on our beats:

Salmon: 8
Water height: 0,8′ – 0.6′ falling

Air temp: 20
Weather: Sunny
Flies: Cascade, dee monkey, Ally´s shrimp
Line: Float/Int
Water temp: 12,3

20lbs2

P.O.V – Fick med 2 hugg och 4 drillningar på Gopron idag… (goprofoto)

3kg

Honlax, ca 3 kg (goprofoto)

Patriks lax från Kincardine (mobilfoto Patrik)

Alan på väg ner till boat pool, Crathes

Alan, jag och Fredrik

fredrik

Fredriks 77- centimetare från Crathes

Cleeve Cowie – Rolig och trevlig Ghillie på Crathes när Brian är ledig

Blow job på bröllop

På lunchen blev det subwaymacka med öl i fin miljö – Hotel pool, Banchory beat

plash

Skulle precis fota laxen då den smet…(goprofoto)

20lbs

Alan hjälpte mig (goprofoto)

hanlax

Hanlaxen från No mans land (goprofoto)