Dag 6 – lördag

vann
Vattentemp under veckan har varit 6-7 grader

bild-1

Calle drillar lax på Invery. Mobilfoto: Claes Antonsson

bild-2

Calle vill aldrig ha hjälp, vill ta alla laxar själv. Mobilfoto: Claes Antonsson

calle

Gött e de! Mobilfoto: Claes Antonsson

hakan

Håkan körde hårt på Crathes

Dag 5 – Fredag

bild

Brian och Calle – Efter kampen fiskade Calle inte så mycket mer den dagen…. Foto: Kenth Johansson

”Drömfisk”
Idag finns det inte mycket annat mer värt att nämna än Värmlands-Calles kamp med jättelaxen. Vi går nog alla omkring och drömmer om att någon gång få kroka i en riktig storlax, en sådan där som är så stor att det är svårt att förstå. Det hände i dag….

Dagen började som vanligt med en grymt härlig frukost med gänget, äggröra och bacon. Sedan drog alla ut till sina sträckor. Det började med att Anders krokade i en liten fin springer, som när han började fundera på landningen tyvärr lossnade. Det tappas ovanligt mycket fisk denna vecka. De flesta av oss träffades åter igen på lunchen, rapporter utbyttes men inget större glädjeämne. Göran fick en kelt.

Efter lunch fiskade Calle i värmlandsligan nere på den nedre delen av Crathes. Han gick upp till inströmmen och började fiska sig nedåt. Plötsligt klipper det i av kung och fosterland. Fisken tar direkt ca 100 m lina och rusar vansinnigt ner till nästa pool där den stannar. Calle lyckas att få in lite lina, men fisken blir helt vansinnig och under en tid är det svårt att avgöra vem som drillar vem. Fisken rusar upp och ner och hit och dit. Calle tittar sig omkring för att se om det är någon vänlig själ som kan komma till undsättning. Men han är helt ensam. Kompisen Sven som alltid annars finns vid Calles sida, är nu en bit längre ner och fiskar sin favoritpool. Calle försöker vissla och skrika, men ingen hör. Fisken börjar bli klar, en fullusad praktspringer ligger vid hans fötter och Calle sträcker ner spöet och måttar fisken lite. Sedan beslutar han att det är dags att försöka få kontroll på situationen. När han försöker få in fisken den sista biten så skär kroken ut….fan!!
Spöet flyger all världens väg, och Calle gör inget mer kast denna dag. Vid en koll av spöet så ligger fiskens längd på ca 107 cm!!

Nu har vi fått en härlig middag, och vi lider med dig Calle.
Nu ska vi sova.

Snart spöböj igen…….Jonas och Mattias

stad

Städet var med idag

Dag 4 – Torsdag

kelt

100 cm kelt

Kelt, kelt,kelt!!!

I morse bjöds det på ugnspannkaka till frukost, riktigt gott och mättande inför en hård dag vid vackra river Dee. Morgonen bjöd på aktiviteter på alla våra beats, fisk som visade sig och hoppade. Men hugga ville de inte.

Jag började min dag på Jetty på Invery. En fisk hoppade när jag kom fram, och halvvägs ner så kom hugget. Tyvärr klev denna fisk av direkt efter bara några sekunder. 10 m senare drar det i igen. Kampen blir lång och tung, fisken vill inte visa sig. Men till slut kan jag landa den största och kraftigaste Kelt jag fått här i Dee. En bit över 100 cm utan tvivel, skulle velat träffa på den som springer..

Stefan som fiskar Crathes landar också en kelt, och sent på kvällen får även Kenth en kelt. Detta känns lite märkligt då alla vi pratar med är ense och oroliga över att det inte finns någon kelt i älven. På vår sista repa på Tilquhillie. krokar Kenth en fisk, som lossnar efter 10 sekunder. Vi har som vanligt en härlig dag med lunch tillsammans på Douglas Arms.

Nu är det dags att vila kroppen inför kampen med storlaxen..

Snart spöböj igen……Jonas och Mattias

Dag 3 – onsdag

Alan gjorde glädjeskutt trots att han tappade en stor springer efter 2 minuter.

Äntligen Anders!!

Onsdag morgon och jag ska fiska Aboyne Water i dag igen. Hoppas på att knäcka sträckans kod. Värmlandsligan ska härja på Banchory med Mattias i dag. Anders, Göran, Håkan och Alan fiskar Crathes. Claes, Calle, Stefan och Nichlas fiskar på Invery.

Uppe på Aboyne drar jag i en fisk direkt i andra kastet, men det visar sig vara en kelt. Jag kämpar på hårt hela dagen och får till slut min belöning. En fin fisk på ca 11 pund tar min Sunray på favoritpoolen.

Vi är ett stort glatt gäng som under dagen möts för att äta lunch tillsammans, väldigt trevligt. Anders har fångat en kanonfin springer nere på Crathes och får många grattis och skålar. Alan drillar en fisk i några minuter, men den beslutar sig till slut att släppa flugan. Anders får en Kelt, men sedan är det inga mer aktiviteter på Crathes.

På Banchory drar Kenth i en fisk direkt på morgonen, tyvärr kliver den av direkt. Senare på eftermiddagen är det Calles tur. Laxen tar flugan och vänder med skjutlinan sprutandes mellan fingrarna på Calle, han reser spöet och plötsligt så blir det bara tomt.

Mattias som fått chansen att fiska Tilquhillie, krokar ganska omgående en fisk, tyvärr lossnar även denna efter ett par minuter. Invery ger flera spännande dragningar, och de ser massor av fisk.

Claes drar äntligen i en fisk, och en tuff batalj utspelas, där Claes vid ett tillfälle testar ryggsim som drillpose. Till slut får han iland den arga kelten, nästan en meter lång!! Det är gott väder hela dagen och alla kämpar på in i mörkret. Nu har vi fått en härlig gryta av Claes och Calle, och det börjar bli dags för att knoppa.

Snart spöböj…….igen. Jonas och Mattias

wood2

014

Anders fightar sin livs första skottlandsspringer. Foto: Ross Macdonald

019

Anders med 11 lb springer från boat pool, Crathes Foto: Ross Macdonald

Göran fiskar på Crathes, left bank

Boat pool – Crathes

Claes drog på en kelt i hårdströmmen på Invery

Nichlas dänger på Invery

Invery är den vackraste sträckan med massvis av blommor och gräsmattor

R0020674

Jonas fick denna fina springer uppe på Aboyne water

Nästan alla slöt upp på lunchen idag

2 mycket glada värmlandspöjkar  – Sven och Calle

Dag 2 – tisdag

Revansch!!

Äntligen en lusad fisk!

Efter en härlig frukost som (värmlandsgänget) lagat, var det dags för veckans andra dag vid vackra river Dee. Jag (Jonas) skulle fiska med värmlänningarna Kenth, Sven och Calle. Strax innan lunch drar Calle på en riktig lax, tyvärr lossnar den efter en stund, och vi får sörja med honom. Vi dränker våra sorger med en grymt god lunch och tillhörande dryck.

På eftermiddagen börjar det bra. Jag drar efter några försök på en fantastiskt fin springer. Allt går fint, 12 lb väger den ungefär och vi blir taggade att fortsätta. Gubbarna kämpar på med långa kast och hemtagen fluga. Kalle vill att jag ska visa honom hur jag gör när jag fiskar det långsamma vattnet…Boom! Ännu en lax har tagit min fluga. Denna fisk är något mindre, men helt ny med lus kvar på kroppen. Den gör en lång rusning över till andra sidan av älven och avslutar där med ett meterhögt hopp. På kvällen tappar jag ytterligare 2 st, en sliter av linan runt en sten och den andre bara lossnar.

Vattnet steg något på morgonen och därför hände det inte mycket innan lunch. Tyvärr fortsatte gänget att tappa fisk i dag med men vi fick lite revansch i alla fall. Mattias tappade 2 uppe på Aboyne Water, varav en på flytlina och sunray shadow. Håkan som fiskade Invery tappar en stor fisk efter 5 min kamp, de såg massa fisk och var i kontakt med ytterligare en. Banchory var helt stilla, och inget visade sig.

Kvällen avslutades med en härlig fisksoppa som Anders och Göran lagade. I morgon är det en ny giv och vi hoppas på att våra deltagare får chansen att böja spöna mot silvertorpeder.

Receptet idag (på Jonas båda och Mattias 2 tappade)
Lina: Guideline Flyt/int/s2
Fluga: Sunray shadow 12-17 cm

Vattentemp: ca 6 grader
Vattenföring: Stigande innan lunch, sedan sakta sjunkande: 1 ft  5 in på Woodend

wood

Snart spöböj igen……

Jonas och Mattias.

R0020

Jonas med springer från Crathes

R0020634

Brian och Jonas i samarbete

R0020621

Den som inte hela tiden fokuserar på vattnet kan se att det är ett otroligt rikt djurliv omkring oss…. Har vi hört.. Har ej sett detta ännu.. 🙂

tillquhillie hut

Dag 1 – måndag

”Tappbonanza” Nu kör vi en vecka till. Deltagarna denna vecka är Jag (Jonas), Mattias, Claes från Särö, Calle (Rolfsåminken), Sven (Jansson), Calle (Värmland) , Nichlas, Stefan, Kenth, Anders, Alan, Göran och Håkan. Dessa eminenta herrar kommer under denna vecka att fiska Banchory, Aboyne water, Invery, Crathes samt Tilquhillie.

Nu är den första dagen till ända, och vi har precis avnjutit en fantastisk Böff bojjojjong som värmlandskalle skapat. Grymt gott! Dagens fiske har varit mycket spännande. Alla har känt fisk men vi har tyvärr haft en bonanza på tappade fiskar. Vi har sett massvis med fisk men det har troligvis varit s.k. ”running fish” – fisk som går snabbt upp i älven. Dinnet, som ligger högt upp i älven fick en lusad lax idag. Totalt har vi tappat ett tiotal fiskar utan att få upp en enda…. men i morgon…

Calle behövde inte bära sitt spö idag