Gästbloggning! Stefan Sigfeldt avslutar laxsäsongen på Hembre – Stjördal.

Vackra Hembre gård

stefan1

Stefan med havsöring från Em

stefan2

104 cm krokodil

Dag 1

25 aug

Efter en händelserik helg på Ems herrgård med två landade höstöringar så satte jag mig på planet mot Trondheim för att avsluta årets laxfiske på Hembre gård.

Väl framme så tacklade jag upp två spön och begav mig ner mot älven där jag mötte Niclas från Östersund som jag träffadee uppe på Hylla ifjol.
Han hade fiskat på Hembre i två dagar och fått lite fisk vilket verkade lovade.

Efter lite sedvanligt skitsnack om linor och flugor så kom det fram att det var 6-9cm flugor fiskade högt som varit receptet för honom.

Sagt och gjort, men ingenting på första repan.

Niclas och hans kompis gick upp för att testa Gröthölen medan jag satt kvar nere vid Gamla bruhölen.
Jag bytte spö och taktik då som jag förstod det ingen hade testat att fiska lite djupare så I/2/4 blev nästa linval.

Jag hann inte lägga mer än ett par kast innan det drog i flugan, slingan gick men ingen fast fisk. Detta upprepade sig 3-4 gånger under första repan tills jag kom ner mot nacken där det ligger ett par stora stenar mitt i älven.

Mitt över stenarna så nyper det på ordentligt, och efter ca 20 minuters fight så kunde jag anda min första lax på resan, en praktfull hanne i lekdräkt på 104cm.

Efter en längre paus och ännu mer skitsnack med Niclas så tänkte jag ge mig för dagen, men en sista runda blev det.
Ända nere på nacken, precis framför det högra fundamentet så sugen det i igen, denna gång en lekfärgad smålax på 59cm.

Strjördalsöring

Dag 2
26 aug

Tog det väldigt lugnt då jag kände mig trött och sliten.

fiskade bara ett par repor innan lunch och blev sen sittande på rummet och bandflugor och tittade ut på när regnet stundtals öste ner.

Framåt kvällningen så kände jag mig ändå manad att köra ett race, så jag stack först upp och fiskade av Iverhölen utan framgång så jag begav mig ner mot Hembre igen.
Framme vid gamla bruhölen så stötte jag på far och son Granbo.

Jag hinner inte mer än ställa spöet innan jag ser hur en av medfiskarna står med böjt spö, en hona på ca 80 cm fick fint simma tillbaka.

Första repan gav ingenting och ljuset försvann snabbt så valet av fluga föll på en Sunray fiskad i ytan.
samma sak som med smålaxen jag tog dagen innan, ända nere p nacken så hugger det stenhårt.
Kände ganska omgående att detta inte var någon stor fisk men ändå en bra fighter.

En 53 cm havsöring visade det sig sitta i andra änden.

Avslutade kvällen där efter och begav mitt tillbaka till gården.

Stefan (bild från Juni)

Dag 3
27 aug

Vaknade tidigt och körde ner till älven som hade sjunkit en aning.
Samma uppsättning som tidigare I/2/4 visade sig iaf locka dom till hugg, hade 7-10 st klara kontakter med ingen som ville kliva på ordentligt.

Fiskade fram till lunch och tog därefter en väl behövlig eftermiddagslur på ett par timmar.

En fantastiskt vacker skymning sänkte sig över Stjördalen och en hel del fiska visade sig runt om i älven.
Kvällen gav ingenting, hade två mindre dragningar när jag stod och sov i älven.

För er som önskar att kunna följa fisket mer ”live” så kika in på Salmosigfeldt på Instagram.

Fantastisk skymning

stefan3

Catch and release is good karma!

Dag 4
28 aug

Efter ett par glas för mycket kvällen innan så kom jag ganska sent igång.

Kom ut först vid 12.30 och valde då att fiska längre upp i älven med tanke på att solen stekte rakt ner i älven och att älven sjunkit ytterligare.

Valet föll på Svarthölen, med en markerad djupränna som går tätt intill berget.

Direkt när jag kommer ner så visar sig ett par fiskar på olika ställen och på första repan fightar tappade jag en fin semiblank fisk i 5-7kg klassen som tyvärr klev av vid landning.

Ett par rundor senare och utan kontakt så begav jag mig tillbaka till Hembre för lunch.

Kvällsfisket kändes riktigt hett på Hembre och resulterade i en havsöring på 59cm som simmade tillbaka innan kameran hann upp ur fickan.

Dag 5
29 aug

Startade på Hembre vid 07.30 och tog direkt två mindre havsöringar på ca 50 cm som självklart fick gå tillbaka.

Vilade utöver dagen när vinden stundtals sög i ganska bra för att ist lägga krutet på kvällsfisket.

En fantastiskt vacker kväll sänkte sig över Hembre men ingen fisk som va på hugget.
Det var märkbart att precis som enligt rapporterna så var uppgången på ny fisk nästan obefintlig då jag tidigare under veckan sett en del blank fisk men all fisk som nu visade sig var färgad.

Stefan laddar

R0020921

Dag 6
30 aug

Eftersom mitt flyg lyfte 15.00 så var jag uppe redan vid 04.30 för att kunna fiska gryningen.
Men en sur vind grusade min motivation och vid 09.30 begav jag mig upp för att packa ihop efter att bara gått fyra mindre repor under morgonen.

Slutet på årets Norgefiske var ett faktum. En säsong som startade med en uppgiven känsla efter junifisket, men som blev ganska bra trots allt med tanke på augustifisket.

Vill tacka Aksel och Beate för den underbara servicen.
Det finns nog inte många platser dit du kan komma och känna dig så välkommen som man gör på Hembre.

Tack för mig.

Med vänlig hälsning,
Stefan Sigfeldt

Tack Stefan för denna gästbloggning. Riktigt bra! Du är välkommen att blogga när du vill!
Är det fler fiskare som skall fiska och är sugen på att gästblogga är  det bara att höra av er till mattias@x3mevents.com.

Nu är det Emån och Mörrum till helgen för oss. Återkommer med en liten rapport därifrån! /Mattias